Slik fungerer Viaplays sendinger

For at en fotballkamp, en film eller en episode av en serie skal komme hjem til deg må den først gå igjennom noen ulike steg. Her kan du se hvilken sendingen må gå for å komme frem til deg til slutt.

Bla deg igjennom de ulike stegene nedenfor:

Viaplays sending

Viaplays sending

Kort og godt kan man si at vi har to ulike typer av materiale - livemateriale og biblioteksbasert materiale. Alle sportssendinger som vi tilbyr går live og samtlige episoder av serier og filmer ligger lagret i et bibliotek.
CDN

CDN­-leverandører

Viaplay benytter seg av flere såkalte CDN-­leverandører. CDN står for Content Delivery Network og innebærer at vi sender vår strøm til et stort antall ulike servere som er utspredt over hele landet. Når du som kunde starter opp en sending får du den fra den serveren som er lokalisert nærmest deg. Dette er for at materialet skal ferdes så kort strekning som mulig fra serveren og hjem til deg. Skulle det være slik at det er for mange kunder tilknyttet samme server, så blir noen kunder sendt videre til den serveren som står nest­nærmest i avstand og så videre.

CDN­-leverandører avgjør hvilken server som ligger nærmest deg basert på din nåværende DNS-­innstilling. DNS står for Domain Name System og håndterer/oversetter domenenavn til IP-­adresser. Disse innstillingene kan man manuelt endre på egenhånd, men vi anbefaler at du alltid benytter de innstillingene som du har fått fra din nettverksleverandør. Vi anbefaler derfor at du avstår fra å endre din egen DNS.

Internett

Din internettleverandør

Når sendingen har forlatt serverene fra våre CDN-leverandører når de først og fremst din nettverksleverandør. Nettverksleverandøren leverer deretter sendingen til akkurat deg. Vi anbefaler en nedlastningshastighet på minst 10 Mbit per sekund for å streame live­materiale i HD­-kvalitet.

Telenor tilbyr en hastighetstest hvor du kan sjekke for å se hvordan det står til med nettverket ditt. Du finner testen på telenor.net. Om du har en internetthastighet som er lavere enn 10 Mbit per sek anbefaler vi at du tar kontakt med din internettleverandør for å finne en løsning som passer for deg. Det kan være kjekt å vite at hastighetstesten i første omgang måler hastigheten mellom din nettverksleverandør og hastighetstestens servere. Med andre ord måler ikke hastighetstesten nødvendigvis koblingen mellom de serverene som vi benytter oss av for å levere sendingen.

Nettverket

Nettverket i hjemmet

Vi anbefaler alltid å bruke nettverkskabel der det finnes mulighet til det ­ dette er fordi vi vet at dette gjør oppkoblingen enda mer stabil. Om du opplever at kvaliteten på sendingen varierer finnes det alltid noen grep du kan ta for å være sikker på at det fungerer så bra som mulig:

  • Tilbakestill nettverket. På alle routere finnes det en on/off­knapp som du kan bruke for å skru av nettverket. La routeren være avslått i ett minutt før du skrur den på igjen. Det kan da ta noen minutter ekstra innen enhetene dine har koblet seg tilbake på nettverket.
  • Undersøk routerens plassering i huset. Om routeren står langt bort fra enheten du bruker kan dette påvirke kvaliteten når du streamer materiale. Mye av signalstyrken kan også forsvinne om det er flere vegger imellom enheten og routeren.
  • Radiobølger. Det kan oppstå forstyrrelser om det finnes flere ulike sendere og mottagere på samme trådløse frekvens. Dette kan oppstå både i frittstående hus og i et leilighetskompleks der mange bor nære hverandre. Mikrobølgeovner, faste­ og mobile telefoner og andre enheter som bruker radiobølger kan skape forstyrrelser på nettverket. En løsning kan i så fall være å bytte kanal eller frekvens på din router. Dette kan du enten gjøre selv direkte igjennom routeren eller via en datamaskin som er koblet opp mot nettverket. Du kan også få hjelp av din nettverksleverandør. Det kan være en god ide å kikke i bruksanvisningen til routeren eller ringe din leverandør om du er usikker.
Din enhet

Enheten som brukes

Alle enheter tar imot og håndterer informasjon på ulike måter og med ulik hurtighet. Dette kan resultere i at du opplever en bedre kvalitet og en mer stabil avspilling på visse enheter. Vi benytter dessuten ulike videoformater på ulike enheter, så alle enheter vil få det formatet som passer best for den spesifikke enheten. Slik ser oppdelingen ut:

  • HLS -­ Android og iOS-­enheter
  • DASH - HTML5(Nettleseren Chrome samt Chromecast).
  • MSS/Smooth - MSS/Smooth Spillkonsoller, Smart­TV samt Silverlight (Nettleserene Firefox, Safari och Internet Explorer).

På mange enheter har du muligheten til å dobbeltsjekke hvilken oppkoblingen enheten får ut. Du kan forbedre kvaliteten på mange enheter igjennom å ta visse grep på enheten det gjelder. Her under finner du linker til de vanligste feilsøkningene på våre aktuelle plattformer: