Trenger du hjelp?

Søk i våre spørsmål og svar om Viaplay!

Chromecast med Viaplay

Med Chromecast kan du enkelt nyte favorittunderholdningen din på Viaplay. Med den kan du streame programmer til TVen din og styre hva du ser på igjennom mobilen, nettbrettet eller en datamaskin. Du kan bruke Chromecast igjennom mobile Android/Apple-enheter og datamaskin.

I og med at teknikken i Chromecast bygges på internettstilkobling skal både din andre enhet og Chromecast være koblet til samme trådløse nettverk. Les mer om hvordan du bruker Viaplay på Chromecast sammen med andre enheter.

Mobil & nettbrett

For å komme igang, må du først laste ned Google Home- og Viaplay-appene fra App Store eller Google Play Store. Logg inn på Google Home-appen og koble til Chromecast til det trådløse nettverket ditt.

Pass på at mobilen/nettbrettet også er koblet til samme nettverk, hvis ikke vil ikke Chromecast-ikonet synes i Viaplay-appen. Logg inn på Viaplay og velg det du vil se på.

Når du er innlogget på Viaplay ser du et Chromecast-ikon i høyre hjørne, der du kan koble til enheten din til Chromecast. Om du skal se på et program med undertekster eller på et annet språk enn standardvalget, skal du velge språket før du kobler enheten til Chromecast.

Datamaskin

Per dags dato kan du bruke Viaplay på Mac- og Windows-datamaskiner. For å se på Viaplay med din Chromecast anbefaler vi at du bruker Chrome-nettleseren. Den kan du laste ned fra internett om du ikke allerede har den installert på datamaskinen.

Du må også passe på at din Chromecast er koblet  til samme nettverk som datamaskinen, dette gjør du i Google Home-appen. Deretter kan du koble nettleseren til Chromecast og velge om du vil dele hele skjermen, eller bare caste videoen du velger.

Hele skjermen deler du via de tre prikkene i høyre hjørne, og velger Cast. Om du bare vil dele strømmen kan du trykke på Viaplay via Chromecast-ikonet . Husk å velge språk og undertekster før du kobler til Chromecast.

Bytte talespråk/undertekster

Om du allerede har koblet til Chromecast og vil bytte språk eller undertekster, skal du først koble bort enheten din fra Chromecast. Deretter begynner du å spille av det du vil se på direkte igjennom enheten din, velger språket du vil ha, og deretter kobler du tilbake til Chromecast. Dette gjør du direkte igjennom spilleren via Chromecast-ikonet .

Ser du ikke et Chromecast-ikon, les mer nedenfor.

Chromecast-ikonet dukker ikke opp

Om Chromecast-ikonet ikke dukker opp i applikasjonen eller nettleseren, begynn med å sjekke at enhetene dine er koblet til samme nettverk. I visse tilfeller kan man ha to ulike versjoner av WiFi, der den ene heter «5G» på slutten. Om du bruker denne versjonen, dobbeltsjekk at begge er koblet til dette nettverket.

Om alt ser bra ut med koblingen anbefaler vi at du avslutter Viaplay-appen og åpner den på nytt. Om dette ikke fungerer er neste steg å nullstille Chromecast ved å holde inne knappen på selve Chromecast-enheten i ca 25 sekunder, til du ser en oppdateringsrute på TV’en din.

På denne måten nullstilles alle internettsinnstillinger, og programvaren til Chromecast oppdateres. Koble til WiFi på nytt igjennom Google Home-appen og test igjen.

Var denne artikkelen til hjelp? 3
Kontakt oss